Fysioterapeutens 5 råd til en ergonomisk korrekt siddestilling

Fysioterapeutens 5 råd til en ergonomisk korrekt siddestilling

Når du gerne vil give dig selv en god arbejdsstilling, er der en række faktorer og områder der er vigtige at tænke over. En god stol er naturligvis utroligt vigtig for at skabe en god arbejdsstilling på arbejdspladsen og på hjemmekontoret. Gode ergonomiske stole designet til at give dig den bedste siddestilling når du skal arbejde, er da også netop vores hovedfokus her hos Dynamostol. Men selvom en ergonomisk stol er et rigtigt godt sted at starte, når man vil forbedre sin ergonomi f.eks. på kontoret, er der mange flere ting du skal tænke over for at få fuld effekt af din stol og opnå en endnu bedre ergonomi og arbejdsgang. Derfor har jeg her samlet en håndfuld tips, du kan bruge til at indrette dit kontor og dit skrivebord, så du bruger din stol bedst muligt, og bliver mere effektiv på arbejdet.

5 tips til en god arbejdsstilling:

1. Sørg for at stolehøjden passer til dig

Mange lænderygsmerter og skulder-nakkesmerter opstår, som følge af forkert indstillet stole- og bordhøjde. Derfor anbefaler jeg, at du sidder med en vinkel på mellem 110 og 130 grader i hoften. En god guideline til dette kan være, at det øverste af knæet er længere nede end underkanten af ballen, set fra siden.

 

Denne åbne hofteposition vil gøre, at du kan sidde ret op på din stol uden at skulle bruge unødige kræfter. Hos Dynamostol har vi designet vores stole, så udformning af sædet gør, at man bliver understøttet under balle og sædeknude så man sidder godt, og samtidig er plads til at benene kan pege i retning ned mod jorden, hvilket er med til at skabe den åbne vinkel i hoften. 

 

 

2. Sørg for at bordhøjden passer til stolehøjden

Nu hvor du sidder godt på stolen, så skal bordet passe til den højde du sidder i, så du undgår spændinger i nakken. Når du sidder ved bordet, skal du kunne slappe af i skuldrene. Det vil sige at albuerne hviler på bordpladen, når du sidder ved dit skrivebord. Bordet må ikke være så højt at det skubber skuldrene op, og heller ikke så lavt at du krummer i ryggen for at hvile albuerne på bordpladen. Har du ikke et hæve-sænkebord, der nemt kan justeres op og ned, kan du enten lægge nogle blokke under bordbenene så bordet kommer op i højde, eller bruge en fodskammel så du kan sidde i højde med bordet og stadig have fødderne solidt plantet på jorden.

3. Mus og tastatur

Selvom du sidder rigtigt på din nye Dynamostol, og bord- og stolehøjden er lige i skabet, kan man stadig få uhensigtsmæssige gener i skulder, albue og nakke, hvis man ikke har placeret sin mus, sit tastatur og computerskærmen rigtig. Dette gælder især når man arbejder i længere tid ved computeren. For ikke at få gener og skader på skulder og nakke, skal mus og tastatur være placeret lige ved hænderne, når man sidder afslappet med albuerne hvilene på bordpladen. Det vil altså sige, at overarmen hænger lodret ned fra skulderen, og underarmene peger skråt frem ind mod midten. Jeg synes ikke selv, jeg har plads lige foran mig til både tastatur og mus. Jeg justerer derfor ofte, så når jeg skal skrive en lang tekst, flytter jeg tastaturet så det er placeret lige foran mig. Skal jeg derimod læse meget eller klikke rundt mellem vinduer og internetsider, flytter jeg tastaturet til siden, og har i stedet musen korrekt placeret let i min højre hånd. Har man en stor computerskærm eller flere skærme, hvor der er plads til et ”skrivevindue” i den ene side, kan man også trille fra side til side. Så behøver man ikke flytte på tastatur og mus, og man får ekstra glæde af, at vores stole er lavet til at være nemme at bevæge sig rundt på.

4. Computerskærmen

Computerskærmens placering er en af de helt store syndere, når det kommer til smerter i skuldre og nakke. For at skærmen er korrekt placeret, skal det passe med at når du kigger lige frem, skal dine øjne ramme ca. en tredjedel af skærmens højde under den øverste kant. Dette vil typisk give den bedste stilling, da det man fokuserer mest på, er lige foran. Har man en skærm, der kan justeres op og ned, kan man altid rette den lidt op eller ned alt efter hvilket arbejde man laver.

Det kan også være en fordel at vippe skærmen lidt op så det nederste af skærm peger op mod dine øjne. Når man arbejder ved en bærbar computer, vil skærmen oftest være meget lavt placeret. Arbejder man meget ved en bærbar, kan jeg derfor anbefale at man har et separat tastatur, så man kan få skærmen op i højden, men stadig have tastaturet nede i højde med hænderne.

Typisk siger man også, at man skal sidde lige foran skærmen (så ikke i venstre eller højre side af skærmen). Dette er jeg ikke altid enig i, da jeg tit har mere end et vindue åbent ad gangen, og jeg mener at man bør tage udgangspunkt i det man reelt kigger på og ikke hele skærmen. Jeg anbefaler derfor at man placerer sig lige foran det vindue man arbejder med. Her er jeg personligt glad for, at der er virkeligt gode hjul på en Dynamostol, der gør, at jeg let kan flytte mig lidt fra side til side, så jeg sidder lige for det jeg arbejder med.

5. Indretning af skrivebordet

For at man ikke får unødvendige overbelastningsskader af at række ind over sit bord, mange gange i løbet af dagen, anbefaler jeg, at man indretter sit bord, så de ting man bruger mest i løbet af dagen, står tæt på, og inden for det Arbejdstilsynet kalder ”det normale arbejdsområde”.

Har man ikke plads her, men har et større skrivebord, giver en Dynamostol igen en fordel, da stolen er let og hjulene fantastiske. Det gør, at man nemt kan rykke sig fra side til side ved sit skrivebord, og derved flytte sig hen til et ”nyt” arbejdsområde, så man undgår at skulle flytte rundt på tingene på skrivebordet hele tiden eller række for meget ud over noget.

 

Illustration lånt fra Arbejdstilsynet, Arbejdspladsens indretning og inventar.

Af Fysioterapeut Bjarke Bech Villadsen