TRÆK VEJRET LANGSOMT

TRÆK VEJRET LANGSOMT

Nedenstående tekst er direkte citeret fra bogen ZEN - 100 praktiske råd der bringer ro og glæde i dit liv. Skrevet af Shunmyo Masuno.

Dette er råd nummer 22

Det giver super meget mening at bruge en Dynamostol til denne øvelse. Rigtig god fornøjelse 🤍

En fem minutters ”stole-zazen” i din frokostpause

For at få ro på sindet må du først justere din holdning og dit åndedræt.

Når du sidder ved dit skrivebord, bliver du uvægerligt duknakket og falder sammen. Fordi det er en grundlæggende unaturlig stilling, påvirker det din koncentration, og selv de mindste ting kan forekomme irriterende eller udmattende.

Så jeg har en åndelig øvelse til dig. I fem minutter i din frokostpause skal du prøve zazen, mens du sidder på din stol.

Fundamentet for zazen er at harmonisere din holdning, din vejrtrækning og dit sind.

Juster først din kropsholdning ved at rette hovedet og halebenet ind. Hvis du kunne se dig selv fra siden, ville din rygsøjle danne en S-kurve, og du kunne tegne en lige linje fra dit hoved til dit haleben.

Dernæst skal du være opmærksom på din vejrtrækning. Under stressede forhold på arbejdet trækker du vejret måske syv eller otte gange i minuttet. Ved at fokusere på din vejrtrækning kan du naturligt sænke det til tre eller fire åndedrag i minuttet.

Når først det er gjort, vil dit sind naturligt falde til ro.

Denne øvelse kan opfriske både dit hoved og dit hjerte. Det eneste, der skal til, er en fem minutters ”stole-zazen” i din frokostpause.