Sid godt: Slip af med smerterne
Smerter og skader i bevægeapparatet er i dag den hyppigste årsag til, at tandlæger må forlade deres job i utide.
Ergonomi på arbejdet handler om at undgå skader og smerter, forårsaget af uhensigtsmæssige siddestillinger eller fastlåst arbejde. Om du er tandlæge, tandplejer, tandteknikker, klinikassistent eller noget helt fjerde, så kan dårlig ergonomi betyde alt fra lettere muskelsmerter til mere alvorlige kroniske smerter.
De bøjede nakker
Mette Krebs fra Krebs Ergonomi påpeger i en artikel i Tandlægebladet fra den 21. feb. 2018 at "De bøjede nakker" er det helt store problembarn når man arbejder på en tandklinik.
"– Et hoved vejer fem-syv kilo, og det er beregnet til at være placeret et bestemt sted på vores torso. Jo længere væk du flytter det fra den placering, jo mere øges belastningen. Flytter I det bare 60 grader fremad, øges belastningen til 30 kilo. Det er det samme, som et barn på otte-ni år vejer, og I kan jo prøve at løfte på et barn i den størrelse, næste gang I er nede og handle i Føtex. Så kan man pludselig godt forestille sig, hvordan det er at være en torso, der skal bære mange kilo, der er forkert placeret, siger Mette Krebs til klinikkens personale."
Det er derfor ikke uvæsentligt at være opmærksom på, at din siddestilling har stor betydning for, hvor mange år du kan være erhvervsaktiv, hvis du arbejder på en tandklinik, da dine arbejdsstillinger er mere udfordrende end på andre arbejdspladser. Og som Mette Krebs også siger i artiklen:
"Jeg ved godt, I prøver at være søde ved jeres patienter, men pointen her er, at jo bedre I kan lægge patienten til rette for jeres behandling, jo bedre er det også for patienten. En patient, der ”ligger godt”, ligger godt i forhold til det arbejde, der skal udføres i patientens mund, men næppe som hjemme på sofaen eller på en solseng på ferieturen. Vi kan ligge ”lækkert” på en solseng på Mallorca med en drink – ikke på en tandklinik."
Hvis du som tandlæge, tandplejer, tandteknikker eller klinikassistent som udgangspunkt har nogle gode arbejdsredskaber og et godt arbejdsmiljø, så føler patienterne sig velkommen og får en god og behagelig oplevelse.
Et godt arbejdsmiljø giver glad medarbejder og glade patienter.