InCharge stolen designet af Nanna Ditzel i 1993
I 1992 tog Claus Lundsgaard kontakt til Nanna Ditzel, med en opgave som passede perfekt til hendes tanker omkring formgivning af møbler.
Opgaven lød på, at Nanna Ditzel skulle formgive en funktionel arbejdsstol, der ville give mennesker med siddende arbejde, mulighed for at sidde aktivt.
Claus tanker omkring en aktiv siddestilling
Claus forklarede Nanna Ditzel problematikken omkring sine rygsmerter, der opstod når han havde siddet ned i lang tid. Hvorledes han havde formet et stolesæde, med udgangspunkt i en heste sadel - en idé der var udsprunget fra hans ungdoms år, som han havde tilbragt i USA, hvor han havde lagt mærke til, hvordan de amerikanske cowboys kunne sidde på en hest hele dagen uden at få ondt i ryggen.
Intuitivt havde Claus tænkt, at en sadelformet stol kunne være et fint alternativ til at afhjælpe smerter i ryggen, da sadelformen fik rytteren til at rette sig op, og derved belaste rygsøjlen mindst muligt.
Endvidere ville benene ikke være fastlåste på samme måde, som når man sidder på en almindelig kontorstol. Dog var Claus klar over, at hestens bevægelser var af stor betydning i forhold til at styrke kroppens mulighed for at være aktiv, hvorfor stolen skulle være let og bevægelig, så man nemt kunne flytte sig rundt.
Desuden fandt han ud af, at sædet form ikke måtte være for bredt, for det gav smerter i hofterne grundet en udad rotering i hofteledet.
InCharge stolen tog form
Nanna Ditzel fandt opgaven interessant, hun ville gerne designe en arbejdsstol med udgangspunkt i menneskekroppens behov for en aktiv siddestilling.
Hendes tanker om at skabe møbler med et menneskeligt indhold faldt fint i tråd med Clauses tanker om en arbejdsstol, der tilpassede sig kroppen og ikke omvendt.
Nanna Ditzel ville “skræddersy” et anatomiskfysiologisk møbel med fokus på hvad der var bedst for kroppen i en siddende arbejdsstilling. Hun lod sig blandt andet inspirere af Achille og Pier Giacomo Castiglionis stol “Sella” fra 1957, der brugte en cykelsadel som sæde. En elegant løsning på en stol der opfordrer til en aktiv siddestilling.
I sit design af stolen bestræbte Nanna Ditzel sig på at skabe en form, der tilpassede sig den måde kroppen former sig i den siddende stilling. Ligesom Claus var hun klar over, at formen på sædet var af stor betydning, derfor blev der eksperimenteret en del med forskellige former og materialer.
Desuden var det vigtigt, at man fik fornemmelsen af bevægelsesfrihed, at stolen ikke begrænsede den fysisk aktive siddestilling. Samtidig var det essentielt at stolen gav en følelse af at sidde i balance.
At bevæge sig væk fra de konventionelle tanker om udseendet af en arbejdsstol var ikke nemt, men det lykkedes og resultatet blev InCharge stolen. En elegant stol, med et sæde der er formet, så det passer til et menneskeligt bækken, det giver en opret siddende stilling, der hjælper til, at man ikke falder sammen i ryggen. Forhøjningen fortil afhjælper, at man ikke glider ned af stolen. En anden vigtig funktion af denne forhøjning er, at det forhindre én i at lægge benene over kors, da det bl.a. lukker for blodomløbet samt andre skadelige virkninger på kroppen.
Ryglæn og armlæn tjener ingen formål på en arbejdsstol, derfor er stolen designet uden, hvilket betyder at stolen vejer under det halve af hvad en almindelig arbejdsstol vejer.
Metalbøjlen der omkranser sædet er et tydeligt tegn på Nanna Ditzels tanker om helhed og organiske former. Den skal ikke betragtes som et ryglæn, men som en gribebøjle der gør det nemmere at flytte stolen, og så fungerer den perfekt til at retningsbestemme sædet, når man skal sætte sig på stolen.
Samarbejdet med Nanna Ditzel
Når Claus idag tænker tilbage, på det samarbejde han havde med Nanna Ditzel, bliver han rørt. “Hun var et meget fint og behageligt menneske, som jeg havde stor respekt for. Hun var nærværende og lyttende, og hun omdannede mine tanker til en perfekt arbejdsstol. Jeg er hende evigt taknemmelig.”
En meget kort introduktion af Nanna Ditzel til dig der endnu ikke kender hende.
Nanna Ditzel var én af de få kvinder, der skabte sig et navn inden for en ellers mandsdomineret designverden i midten af 1950’erne. Hendes design var præget af menneskelige løsninger og en søgen efter skønhed og harmoni. Hun havde en sikker og utraditionel stil, og hendes sans for at sammensætte farver og formgive, hvad enten det var tekstiler, smykker eller møbler gjorde at hendes designs hurtigt blev anderkendte og velansete. Dette betød, at hun blev en af Danmarks mest prominente og innovative kvindelige designere.
Nanna Ditzels arbejde har været udstillet over hele verden. Hun har modtaget mange nationale og internationale priser for sit design og møbeldesign. Hun anses i dag for at være blandt Danmarks mest betydningsfulde og eksperimenterende designere.
Blandt Nanna Ditzels design er Trissemøblerne (1965), Sommerfugl stolen (1990), Trinidad stolen (1993). Mange af Nanna Ditzels møbler ses og bruges i det offentlige rum, da hendes sans for farver, form og funktion har en dragende effekt, samtidig med, at de er enormt praktiske. Som mange af sine kollegaer, har hun taget udgangspunkt i kroppens funktion og svøbt den ind i et æstetisk velbefindende.
InCharge stolen henvender sig til alle der har et siddende arbejde. Den produceres med forskellige betrækstyper afhængig af om du arbejder på en tandklinik, i sundhedssektoren eller på et kontor.